Těžba pod Darkovem byla povolena, mj. prodražuje i stavbu obchvatu a předznamenává propouštění zaměstnanců v lázních

Povolení těžby pod Darkovem obdržela v minulých dnech těžební společnost OKD. S těžbou souhlasí i vedení města Karviná, a to přesto, že se případné důlní vlivy mohou projevit negativně nejenom na historické části městské části Darkova, ale také na významné technické památce – mostu Sokolovských hrdinů přes Olši, který prošel opravou jen před několika lety.

Pod Karvinou se bude nyní těžit v porubech 240 401 a 240 410 ve sloji. č. 40 ve 4. kře dobývacího prostoru Darkov. Se zahájením těžby nesouhlasil zejména obyvatelé žijící v této lokalitě a zahrádkáři se Základní organizace ČZS Osady bývalé rybníky Karviná Darkov, vlivy se totiž mohou projevit na větší části zahrádkářské kolonie, ale také na železniční trati. Ukázalo se to nakonec i v minulých letech – podle dat ze Seismologického informačního systému došlo v minulých letech ke zvýšení četnosti i síly seismologických jevů vždy, kde se v konkrétní lokalitě těžilo.

Oprávněné obavy má i vedení lázní: „Lázně Darkov evidují už v tuto chvíli v některých budovách propad až 40 cm vzniklých v důsledku aktuální důlní činnosti žadatele (OKD). Zamýšlenou hornickou činností v dramaticky rozšířeném rozsahu proti stávající situaci by podle odborných prognóz mohlo dojít v některých lokalitách k propadu až o dva metry. Takové deformace by bylo pro Lázně Darkov likvidační.“ Dá se tedy očekávat uzavření historických lázní a propouštění zaměstnanců. Vedení \lázní na to upozorňuje ve svých připomínkách báňskému úřadu, který námitky zamítl s odůvodněním, že zájmy lázeňského zákona hájí Magistrát města Karviné a ten rozhodnutím svých radní s těžbou souhlasí.

Rozšiřující důlní činnost v Karviné souvisí i s obří cenou za obchvat kolem Karviné I/67. Porub se totiž bude nacházet jen asi 300 m od plánovaného obchvatu. Ředitelství silnic a dálnic si proto nechalo vypracovat geotechnický průzkum, na jehož základě projektant aktualizoval projektovou dokumentaci, kde byla přijata další opatření proti účinkům poddolování. Cena za 3 kilometry obchvatu se vyšplhala prozatím na více než 1.3 miliardy korun. Svou roli hraje i náročná technologie, která musí reagovat na nestabilní podloží v souvislosti s důlní činností v oblasti. Pro ilustraci, tři kilometry dálnice, tedy ne pouze obchvatu, by se dala podle cen zveřejněných Ministerstvem dopravy ČŘ daly postavit za cca 456 milionů, tedy až dva a půl krát levněji, než na kolik má vyjít silnice kolem Karviné.

Vizualizace karvinského obchvatu.

Napsat komentář